دکتر ناصر ملک پور
سرطان روده

سرطان روده؛ علائم و راه درمان آن

سرطان روده بزرگ نوعی سرطان با منشا روده بزرگ است که قسمت پایینی دستگاه گوارش را در بر می‌گیرد. این بیماری با رشد کنترل نشده سلول‌های غیر طبیعی در پوشش روده بزرگ مشخص می‌شود که می‌توانند تومور ایجاد کند و به طور بالقوه به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. امروزه سرطان کولون یا روده یکی از شایع‌ترین انواع سرطان به شمار می‌رود که از راست روده یا روده بزرگ آغاز شده و از تبدیل پولیپ‌های خطی به پولیپ‌های سرطانی به وجود می‌آید. آگاهی در مورد علائم و روش‌های درمان سرطان روده یا کولون شما را به سوی سلامتی هدایت می‌کند.

منظور از سرطان روده چیست؟

سرطان روده دقیقا در قسمت انتهایی روده بزرگ و نزدیک به مقعد شکل می‌گیرد. سرطان کولون زمانی ایجاد می‌شود که تومورهایی در روده به وجود بیایند. در صورت ابتلا به سرطان روده بیمار در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد و زمانی متوجه این بیماری خواهد شد که سرطان به مرحله‌های بعدی رسیده باشد. اگر در عادات روزانه خود مانند وضعیت دفع، تغییری مشاهده می‌کنید باید برای بررسی آن به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که سلول‌ها به صورت غیرعادی در کولون که اولین و طولانی‌ترین قسمت روده است رشد می‌کنند، تبدیل به تومور شده و سرطان را ایجاد خواهند کرد. این رشد در ابتدا به صورت توده‌های سلولی به نام پولیپ شروع می‌شود و پولیپ‌ها به طور کلی سرطانی نیستند، اما برخی از آن‌ها می‌توانند در طول زمان به سرطان کولون تبدیل شوند. از آن جایی که پولیپ‌ها هیچ علائمی ایجاد نمی‌کنند، غربالگری منظم برای یافتن آن‌ها واجب است و در این صورت است که می‌توان از بروز سرطان جلوگیری کرد.

بیشتر بدانید: کاهش خطر ابتلا به سرطان با جراحی چاقی

علائم ابتدایی سرطان روده

سرطان روده مانند سرطان‌های دیگر ممکن است در مراحل اولیه اصلا هیچ علامتی نداشته باشد، اما در صورت بروز علائم می‌تواند شامل مورد زیر باشد:

•  گرفتگی شکم
  •  درد شکم
  •  یبوست
  • تغییر رنگ مدفوع
  •  خون در مدفوع
  •  خونریزی از راست روده
  • تغییر شکل در مدفوع

ممکن است این علائم نشان دهنده مشکلات دیگری باشند، اما با مشاهده هر یک از آن‌ها بیشتر از دو هفته بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.

شاید به این مطلب نیاز داشته باشید: بهترین جراح لاپاراسکوپی در تهران با تجربه هزاران عمل موفق!

سرطان کولون

علائم سرطان روده در آزمایش خون چیست؟

یکی از راه‌های تشخیص سرطان، آزمایش خون است که در آن فاکتورهای زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

آنزیم‌های کبدی: زمانی که سرطان کولون بیش از حد پیشرفته شود، کبد اولین عضوی است که سرطان به آن گسترش می‌یابد. در نتیجه، این فاکتور باید در آزمایش خون مورد بررسی قرار گیرد.

شمارش کامل خون یا همان CBC: این فاکتور در آزمایش خون، انواع سلول‌های خون را اندازه‌گیری می‌کند که در واقع تعداد گلبول‌های قرمز خواهند بود. برخی از بیماران مبتلا به سرطان کولون دچار کم خونی می‌شوند که به کمک این گزینه، بیماری به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

نشانگر تومور مخصوص سرطان: این نشانگر ماده‌ای در خون به نام مارکر تولید می‌کنند. در سرطان کولون بیشترین نشانگرهایی که دیده می‌شود CA 19-9 و ژن کارسینو هستند.

می‌توان از این موارد برای تشخیص سرطان روده استفاده کرد، اما همیشه پاسخگو نیستند.

بیشتر بدانید: بهترین جراح چاقی در تهران با نمونه کار واقعی!

راه‌های درمان سرطان روده

شیمی درمانی

درمان سرطان روده با استفاده از داروهای شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. برای افرادی که به سرطان روده مبتلا هستند، شیمی درمانی معمولا بعد از جراحی انجام خواهد شد. این نوع درمان قادر است رشد تومورها را تا حد زیادی کنترل کند. برخی از داروهایی که در شیمی درمانی تجویز می‌شوند عبارتند از:

•  کپسیتابین (Xeloda)
  • فلوئورواوراسیل
  • اگزالی پلاتین (الوکساتین)

عمل جراحی

در ابتدای ابتلا به این سرطان پزشک شما ممکن است بتواند با جراحی باز یا لاپاراسکوپی روده پولیپ‌های سرطانی را از بدنتان خارج کند. اگر پولیپ به دیواره روده نچسبیده باشد، روند جراحی بسیار آسان خواهد بود. در صورتی که سرطان تا دیواره روده گسترش یافته باشد، به احتمال زیاد جراح بخشی از رکتوم یا کولون را بر می‌دارد. سپس بخش باقی مانده روده بزرگ را به راست روده پیوند می‌زند. اگر این کار امکان پذیر نباشد، کولوستومی را انجام می‌دهد. برای این امر جراح یک سوراخ در دیواره شکم ایجاد می‌­کند تا مواد زائد خارج شوند که ممکن است دائمی یا موقت باشد.

پرتودرمانی

در این نوع درمان از پرتوی قدرتمند مشابه اشعه ایکس برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی قبل یا بعد از جراحی استفاده می‌شود. پرتودرمانی معمولا در کنار شیمی درمانی انجام می‌شود.

داروهای مکمل

علاوه بر روش‌های موجود، داروهای مختلفی هم وجود دارند که به روند درمان سرعت می‌بخشند. آن‌ها بیشتر در مرحله آخر یا متاستاز که سایر درمان‌ها پاسخگو نیستند و سرطان به اندام‌های بدن گسترش یافته است استفاده می‌شوند.

آیا سرطان روده کشنده است؟

همان طور که می‌دانید سرطان روده مانند سرطان‌های دیگر دارای مراحل مختلفی است که در هر کدام شانس درمان متفاوت خواهد بود. معمولا درمان در مراحل اولیه بسیار آسان‌تر است و با جراحی می‌توانید به زندگی خود ادامه دهید. اما اگر در مرحله چهار قرار گرفته باشید، احتمال ایجاد متاستاز در بدن بالا می‌رود و درمان دشوار خواهد شد.