عوارض بای پس معده

عوارض بای پس معده

عوارض بای پس معده پس از این جراحی به وجود می‌آیند و ممکن در برخی افراد خطرناک و در برخی دیگر به راحتی برطرف شوند. جراحی بای پس معده یک راه برای کوچک کردن حجم معده و در ادامه کاهش وزن است. زمانی که معده کوچک می‌شود، کیسه به وجود آمده مستقیما به روده کوچک متصل خواهد شد. این جراحی می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. با این حال، عوارض بعد از آن اجتناب ناپذیر هستند و مانند هر جراحی دیگری امکان رخ دادن آن‌ها وجود دارد. از عوارض بعد از این جراحی می‌توان به آمبولی ریه و کمبود ویتامین بدن اشاره کرد.

جلوگیری از عوارض بای پس معده

عوارض بای پس معده چیست؟

جراحی بای پس معده مانند هر جراحی دیگری دارای عوارضی است که می‌تواند برای برخی افراد خطرناک باشد. برخی از عوارض این جراحی به شکل زیر پدید می‌آیند:

آمبولی ریه

آمبول ریه یکی از عوارض نادر پس از جراحی بای پس معده است. با این حال هنوز هم احتمال ابتلا به آن وجود دارد. طبق تحقیقات انجام شده میزان رخ دادن آمبولی ریه چیزی حدود 0.03 درصد است. این جراحی به طور کلی یکی از ایمن‌ترین گزینه‌ها در سراسر جهان شناخته شده است. با این حال باید مراقب باشید زیرا خطر آمبولی ریه می‌تواند تا سه هفته پس از جراحی وجود داشته باشد.

سوزش معده

رفلاکس صفرا از کیسه معده دلیلی است که باعث ایجاد سوزش معده می‌شود. این عارضه بسیار طبیعی است و اگر صبور باشید پس از مدتی به خودی خود برطرف خواهد شد. اگر سوزش معده شما زیاد است و شما را اذیت می‌کند، می‌توانید قبل از خواب ارتفاع بالش خودتان را افزایش دهید. این کار کمک می‌کند که اسید معده کمتر برگردد. اگر با این راه حل مشکل شما حل نشد، می‌توانید با توصیه پزشک از داروهای رقیق کننده و کاهنده اسید معده و صفرا ماند اورسو داکسی کولیک اسید و پنتوپرازول استفاده کنید.

خونریزی

از جمله عوارض بای پس معده که می‌تواند خطرناک باشد خونریزی از بخیه‌ها است که احتمال آن تا بیست و چهار ساعت پس از جراحی وجود دارد. خوشبختانه این عرضه قابل درمان است و هشتاد و پنج درصد کسانی که دچار خونریزی می‌شوند توسط پزشک تحت درمان قرار می‌گیرند. خونریزی بخیه‌ها عمدتا با افزایش ضربان قلب، سرگیجه و تنگی نفس همراه است. تقریبا چیزی حدود یک درصد احتمال وجود دارد که بعد از جراحی دچار بای پس شوید.

انسداد روده

یکی دیگر از عوارض این جراحی انسداد روده است که می‌تواند خطرناک باشد.

کمبود ویتامین

سو تغذیه و ریزش مو از جمله عوارضی هستند که بعد از این جراحی و در اثر رعایت نکردن مراقبت‌ها به وجود می‌آیند. بعد از جراحی وقتی برای معاینات به پزشک مراجعه می‌کنید از نظر کاهش وزن و تغییراتی که در بدن شما به وجود آمده است مورد بررسی قرار می‌گیرید. اگر بدن شما دارای کمبود ویتامین باشد، پزشک برای جبران آن مکمل‌هایی را تجویز می‌کند. اگر استپ وزنی داشته باشید، به راحتی در این بررسی‌ها مشخص خواهد شد.

جلوگیری از عوارض بای پس معده

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا امکان جلوگیری از بروز عوارض بای پس معده وجود دارد یا خیر؟ انتخاب یک جراح حاذق و با تجربه تا حدودی می‌تواند از بروز عوارض بعد از این جراحی جلوگیری کند. جراحان زیادی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید با انتخاب بهترین آن‌ها تا حدودی درصد موفقیت عمل خود را بالا ببرید. پس از آن استفاده از بخیه‌های درجه یک و باکیفیت احتمال خونریزی و نشتی را کاهش می‌دهند. این بخیه‌ها یا منگنه‌ها باید به صورت چند لایه در محل جراحی دوخته شوند تا نشتی پس از جراحی به وجود نیاید.

اقدامات پس از جراحی نیز می‌تواند روی این امر تاثیر گذار باشد. بهتر است پس از جراحی یعنی سه ساعت بعد از آن پیاده روی و نوشیدن آب به مقدار کافی را شروع کنید. برای جلوگیری از آمبولی ریه می‌توانید از جوراب هوا، جوراب واریس و داروی هپارین که داروی ضد انعقاد خون است استفاده کنید. بدین ترتیب می‌توانید خطر ایجاد لخته خون را تا حد ممکن پایین بیاورید.

خطرات ناشی از بای پس معده

به جز عوارض بای پس معده خطراتی نیز پس از این جراحی وجود دارند. در برخی موارد ممکن است بیمار تحمل کافی برای جراحی را نداشته باشد و باعث مرگ او شود. این خطر بسیار نادر است و افراد محدودی دچار آن می‌شوند. به همین دلیل است ک قبل از جراحی پزشک آزمایش‌های مختلفی را برای بررسی وضعیت بدن تجویز می‌کند. نتایج این آزمایش به دقت بررسی می‌شوند تا هیچ مشکلی در حین یا پس از جراحی به وجود نیاید. اگر منگنه‌ها یا بخیه‌ها آلوده باشند، امکان بروز عفونت پس از جراحی وجود خواهد داشت.

در نهایت کاهش عوارض بای پس با انتخاب بهترین پزشک

جراحی بای پس در حال حاضر یکی از بهترین و کم خطر ترین راه‌ها برای کاهش وزن به حساب می‌آید. با کوچک کردن ظرفیت معده خود می‌توانید در مدت زمان کوتاهی وزن خود را به حالت ایده آل برسانید. با این حال، امکان بروز عوارض بای پس معده وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید با ما در ارتباط باشید. 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *